Ads 468x60px

Sunday 12 January 2014

Ketam oh Ketam




Bila disebut ketam, semua orang dah terliur dan terbayang-bayang rupa ketam yang mempunyai isi yang padat dan sedap. Walaupun agak sukar untuk dimakan kerana berkulit keras dan perlu dipatahkan 'tangan-tangannya', namu ia amat digemari ramai terutama penggemar seafood. tambahan pula kalau dibuat masak lemak cili api, pergh...air mata, air hidung,air kulit semuanya meleleh. 

Ramai di kalangan kita suka makan ketam, namun berapa ramai yang tahu cara membezakan ketam segar atau tidak sebelum membelinya? Sekali pandang, melihat ketam belum dimasak yang dilambakkan depan mata dan dijual di pasar basah atau pasar raya, kelihatan sama saja. Tetapi apabila dibawa pulang ke rumah dan memasaknya, barulah anda tahu ketam itu tidak lagi segar kerana sudah 
hilang kemanisan rasanya. 

Ketam Masak Cili Api


Macam mana nak pilih ketam segar?
Senang saja. Tengok bahagian belakangnya. pilih ketam yang bahagian belakangnya berwarna putih macam awan, itu maksudnya ketam itu masih segar, ada isi dan manis rasanya. Jika bertompok, maksudnya dah kurang segar.

Dah beli ketam, macam mana nak simpan supaya segar?
balut sahaja ketam tersebut dengan plastik terlebih dahulu atau simpan dalam bekas kedap udara sebelum disimpan dalam peti sejuk supaya isinya tidak kecut. Cara penyimpanan yang tidak betul akan menyebabkan isi ketam kecut dan berasa kurang manis.


Ketam masak apa sedap erk?
Macam-macam jenis masakan leh dimasak guna ketam. Tambah2 kalau masak kari atau rebus sahaja. Dapat rasa kemanisan ketam tu pada kuahnya. Masak lemak cili api pun boleh..tapi bila dah terlalu pedas, manis kuah pun tak terasa.

Tak Tahu nak masak macam mana?
Jom kita tengok resepi KETAM

Di Mabul ada jual ketam tak?
Mestilah ada, tak perlu pergi pasar lagi, tunggu depan homestay saja pagi-pagi sekitar jam 7pagi - 8pagi. Banyak orang-orang palauh yang akan menjual ketam di dalam perahu. Mereka akan singgah dari satu homestay ke satu homestay jika ada tetamu yang berdiri terpacak depan homestay. Ketam-ketam yang dijual semuanya 'Fresh'.

Macam Mana nak masak ketam di Mabul?
Anda tak perlu masak pun. Serah saja segalanya pada tukang masak. Dia akan tolong masakkan ketam untuk anda dengan bayaran hanya rm10/jenis masakan. Boleh pilih sama ada nak Ketam Stim, Ketam Goreng Cili, Ketam Rebus.



-with love-

post signature

0 comments:

Post a Comment